ZAPRASZAMY DO KSIĘGARNI

Księgarnia

książki

Slavs and Tatars
CRACK UP – CRACK DOWN Promocja

70,00 zł 100,00 zł

Redakcja: M. Constantine, Slavs and Tatars
Teksty: Hamja Ahsan, Emily Apter, M. Constantine, David Crowley, Arthur Fournier & Raphael König, Augustin Maurs, Metahaven, Alenka Pirman & KULA, Mohammad Salemy, Vid Simoniti, Slavs and Tatars, Goran Vojnović
Projekt graficzny: Stan de Natris
Wydawca: Mousse Publishing
Milan 2019
ISBN 978-88-6749-388-3

Teksty w języku angielskim
Oprawa miękka, 122 strony

Zdaniem kolektywu Slavs and Tatars żyjemy w kwaśnych czasach, a takie czasy wymagają słodko-kwaśnych metod. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych, narastaniem populizmu i coraz częstszym wchodzeniem komików w buty polityków ożywia się debata na temat tego, czym jest „lud”. Przez tysiąclecia to satyra, choć w dość kontrowersyjny sposób, próbowała odpowiedzieć na to pytanie, czasem z pobłażliwą złośliwością, czasem z poważnym namysłem. Czy każdy dowcip to, jak twierdził Orwell, maleńka rewolucja? Czy też śmiech i satyra osłabiają presję i napięcie, które mogłyby doprowadzić do przewrotu politycznego?

Jak rozwój techniki druku spowodował na początku XX wieku rozpowszechnienie czasopism satyrycznych (słoweńska „Pavliha”, niemiecki „Simplicissimus”, brytyjski „Punch”, francuski „L’Assiette au Beurre” czy azerski „Molla Nasreddin”), tak technologia cyfrowa stworzyła dziś szczególnie żyzną glebę dla satyry, zwłaszcza w formie graficznej – czy to w postaci memów, czy plakatów protestacyjnych. Choć każdy z nich ma inną historię, zarówno grafika, jak i satyra twierdzą, że mówią w imieniu i do ludu.

Zaprojektowany przez Stana de Natrisa (Slavs and Tatars), zilustrowany przez Nejca Praha i wydany w ramach 33 edycji Ljubljana Biennial of Graphic Arts katalog CRACK UP – CRACK DOWN traktuje graficzne dziedzictwo Biennale nie jako medium, ale jako strategię działania. Satyra, rzekomo mówiąca prawdę w oczy władzy, okazała się krystalizatorem w świecie postprawdziwych bakterii. Publikacja poszerza dyskursywne spojrzenie na grafikę i satyrę, prezentując eseje Emily Apter na temat mikropolityki memów, Davida Crowleya o punku jako platformie dysymulacji w Polsce i na Węgrzech, Vida Simonitiego na temat – między innymi – kultowej bośniackiej satyry „Top Lista Nadrealista”, oraz Melissy Constantine o afektywnych infrastrukturach satyry. Ponadto zawiera eseje wizualne autorstwa Metahaven, Hamjego Ahsana, Alenki Pirman i innych.

Produkty zakupione w naszym systemie odbierać można tylko i wyłącznie w kasie obiektu.